Natuur en Landschap 2020-1 ||| p. 24-25 [ > overzicht ] |
||||
Afdeling Gete-Velpe (Geetbets, Kortenaken en Zoutleeuw) - Landen - Linter Inhoud: De Beemden - De IJzerenweg
|
|
|
Ieder jaar komen de kinderen van twee scholen uit het lager onderwijs in de winter een halve dag meewerken in het reservaat. Als compensatie krijgen ze in mei een geleide wandeling door de gidsen van Educatief Natuurbeheer.
Er is een zeer goede samenwerking met de stad die zorgt voor logistieke steun en indien nodig helpt bij onderhoudswerken waar de vrijwilligers niet het geschikte materiaal voor hebben.
De Beemden zijn een ideaal gebied voor een rustige wandeling. Ze zijn een heel sterke verrijking van de biodiversiteit in een landstreek die gekenmerkt wordt door intensieve landbouw waar natuur het moeilijk heeft. Daarnaast tonen de hooilanden hoe de valleigraslanden er tot WOII overal uitzagen, een aspect van het vroegere landschap waar vooral de jeugd geen idee van heeft. In die zin kan het gebied zeker beschouwd worden als een voorbeeld van landschappelijk cultureel erfgoed.
Voor meer informatie:
|
De bermen en omgeving van de IJzerenweg:
een unieke biotoop
We werden op onze vraag uitgenodigd op een vergadering rond deze problematiek in Zoutleeuw en kregen bij aanvang de kans om onze mening uiteen te zetten. Daarna moesten we echter de vergadering verlaten… omdat het een besloten vergadering was…, wat doet vermoeden dat we niet alles mochten weten.
In onze uiteenzetting wezen we op het belang van de bermen van de oude spoorwegzate voor de vegetatie met zijn thermofiele soorten en de bijhorende fauna, die bij een verbreding zouden verloren gaan. Zelfs Europa steunde al een aantal projecten ter bescherming van de bermen.
De bermen en brede oude zone van de IJzerenweg zijn zeer waardevol. Ze bestaan uit een mozaïek van soortenrijke droge graslanden met hun specifieke fauna en flora en spontane houtige gewassen. De poelen langs deze bermen vormen op een aantal plaatsen de habitat voor de zeldzame kamsalamander. Die behoort tot de bijzonder te beschermen soorten uit de Europese Habitatrichtlijn waarvoor de verplichting tot instandhouding voor alle overheden geldt. Andere zeldzame soorten als de levendbarende hagedis, braamsluiper of geelgors hebben er nog hun thuis. Terecht is bijna gans de spoorwegzate planologisch aangeduid als parkgebied.
Ook voor de vleermuizen (groep uit de Europese Habitatrichtlijn) is de IJzerenweg van zeer bijzonder belang. Deze groep is bovendien zeer gevoelig voor verstoring door lichtpollutie.
De Getevallei als gave vallei waar nog ruimte is voor de rivier en voor water, is de belangrijkste groenblauwe verbinding in de regio. Ze heeft een uitgesproken functie i.k.v. biodiversiteit, waterberging en natuurbeleving, en tegelijkertijd voor recreatie en horeca door het aanwezige fiets- en wandelpad.
Natuurpunt hielp bij het tot stand komen van het huidige fietspad. Toen de spoorwegbedding verlaten werd, dreigde ze in stukken verkocht te worden aan particulieren. De redding van al dat moois was het huidige fietspad waarvan wij overtuigd zijn dat het nog in goede staat verkeert en voldoende breed is.
Nu is dit mooie fietspad zonder enig overleg plots benoemd tot fietssnelweg. Omdat de overheid fietssnelwegen steunt met 100% subsidies willen een aantal gemeenten het nu gaan omtoveren naar een echte snelweg door het bestaande wegdek op te breken en er een nieuw, veel breder pad met bijhorende verlichting aan te leggen. We hebben de indruk dat de politiek deze aanpassing ziet als een quick-win om op een snelle manier uit te kunnen pakken met de aanleg van vele kilometers extra fietspaden.
Volgens de bestaande studies is het huidige fietspad echter verre van verzadigd. Vanuit de bezorgdheid voor het landschappelijk schoon en het natuurbehoud is dan ook ondenkbaar en onbegrijpelijk dat men zonder enige behoeftestudie op die manier het geld van de burger gebruikt. Terwijl er op zoveel gevaarlijke plaatsen nood is aan verbeterde fietspaden!
De kilometerslange extra verharding staat ook haaks op de grean deal van Europa en de Vlaamse regering om 20% van het platteland te ontharden!
De verbreding zorgt voor verhaasting en meer onveiligheid. Snelle fietsers en schoolgaande kinderen of jong gepensioneerden (de grootste groep gebruikers) gaan immers niet samen. Vele autowegen worden versmald ten behoeve van de veiligheid. Op de ‘IJzerenweg’ wil men net het omgekeerde doen en snelle fietsers aanmoedigen ten koste van de rust van de recreant en de natuurbeleving.
Wat niet wil zeggen dat men niks moet doen, integendeel. De knelpunten bij de overgangen en kruisingen van het fietspad met wegen kunnen best worden aangepakt. Maar burgers vragen vooral om een aanpak op vlak van ‘trage mobiliteit’, een aanpak van de knelpunten en van gevaarlijke fietsverbindingen in de gemeenten, door te investeren in fietspaden in de bewoonde omgeving, rond de school en in het centrum.
We doen alsnog een oproep aan de betrokken besturen om verder te werken in een echte overlegmodus om tot een gedragen oplossing te komen en de knelpunten op te lossen. We vragen om enkel de knelpunten te bekijken en niet te gaan voor verbreding.
We horen dat er ook op andere plaatsen in de provincie plannen zijn om brede verharde fietspaden dwars door natuurgebieden aan te leggen of waardevolle taluds en bermen eraan op te offeren, zonder rekening te houden met de gevolgen voor de natuur en de biodiversiteit.
We zijn meer dan wie ook voorstander van fietspaden maar niet ten koste van de schaarse, waardevolle natuur die ons nog rest. |